Τυπολόγιο
- Χρήστος Τσακμάκης
Κεφάλαιο 3: Παραγωγή και Κόστος Επιχείρησης
- Χρήστος Τσακμάκης
Συνολικό – Μέσο – Οριακό Προϊόν

Νόμος Φθίνουσας ή μη Ανάλογης Απόδοσης

Σχέσεις καμπυλών Συνολικού – Μέσου – Οριακού προϊόντος

Να θυμάσαι:
- Το ΑΡ δε μπορεί να πάρει αρνητικές τιμές, ενώ το ΜΡ μπορεί.
- Το ΜΡ μεταβάλλεται πιο έντονα από το ΑΡ διότι δεν επηρεάζεται από τις προηγούμενες μονάδες του μεταβλητού συντελεστή, αλλά μόνο από την τελευταία μεταβολή του μεταβλητού συντελεστή και του προϊόντος.
- Το ΜΡ παραμένει σταθερό ανάμεσα σε δύο διαδοχικά επίπεδα εργασίας, οπότε και μεταξύ όλων των ενδιάμεσων επιπέδων.
- Η επιχείρηση σταματάει τις προσλήψεις για ΜΡ = 0 (ή στην τελευταία θετική τιμή του ΜΡ, πριν αποκτήσει αρνητικές τιμές).
- Όταν L = 0, τότε Q = 0 και ΑΡ, ΜΡ δεν ορίζονται.
- Για να υπολογίσουμε ενδιάμεσες τιμές του L ή του Q, θα χρησιμοποιήσουμε το ΜΡ.
- Η βελτίωση της τεχνολογίας μετατοπίζει την καμπύλη του συνολικού προϊόντος προς τα πάνω, ενώ η χειροτέρευση προς τα κάτω.
Κόστος Παραγωγής
Να θυμάσαι:
- Όταν Q = 0, τότε VC = 0 και TC = FC.
- Το w, το c, και το FC παραμένουν σταθερά σε οποιοδήποτε επίπεδο εργασίας ή παραγόμενου προϊόντος.
- Στην περίπτωση που έχουμε μόνο εργασία ως μεταβλητό συντελεστή: VC = w*L.
- Στην περίπτωση που έχουμε εργασία και πρώτες ύλες ως μεταβλητό συντελεστή: VC = (w*L) + (c*Q).
- w*L = (δαπάνη εργασίας) και c*Q = (δαπάνη πρώτων υλών).
Ερμηνεία:
- L = εργάτες
- Q = παραγόμενο προϊόν
- W = αμοιβή ανά εργάτη
- C = κόστος πρώτης ύλης ανά μονάδα προϊόντος
Μέσο Κόστος Παραγωγής (ανά Μονάδα Κόστος)

Να θυμάσαι:
- Ισχύει: ΑTC = ΑFC + ΑVC.
- Για Q = 0, τα μέσα κόστη δεν ορίζονται.
- Η καμπύλη AFC συνεχώς μειώνεται καθώς αυξάνεται η παραγωγή και έχει σχήμα υπερβολής.
- Η καμπύλη AVC αρχικά μειώνεται και στη συνέχεια αυξάνεται λόγω του Ν.Φ.Α.
- Η καμπύλη ATC στην αρχή επηρεάζεται από το AFC και στη συνέχεια από το AVC, για αυτό και έχει την ίδια πορεία με αυτό.
Οριακό Κόστος

Να θυμάσαι:
- Για Q = 0, το οριακό κόστος δεν ορίζεται.
- Το MC παραμένει σταθερό μεταξύ δύο διαδοχικών επιπέδων παραγωγής (Q), οπότε και μεταξύ όλων των ενδιάμεσων τους επιπέδων.
- Το MC μεταβάλλεται πιο έντονα από το μέσο κόστος διότι επηρεάζεται μόνο από την τελευταία μεταβολή του κόστους παραγωγής και του προϊόντος, και όχι από όλες τις προηγούμενες.
- Είναι σημαντικό μέγεθος για την επιχείρηση διότι η απόφαση της να αυξήσει την παραγωγή κατά μια μονάδα θα γίνει έπειτα από σύγκριση του MC αυτής της μονάδας με το έσοδο από την πώληση αυτής της μονάδας.

